Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
czwartek, 30 stycznia 2025 05:52

Nowe odcinkowe pomiary prędkości na S3

Na drogach województwa lubuskiego już wkrótce pojawią się nowoczesne urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).
Nowe odcinkowe pomiary prędkości na S3

Będą one zainstalowane na dwóch kluczowych fragmentach drogi ekspresowej S3: Zielona Góra Północ – Zielona Góra Południe oraz Gorzów Zachód – Gorzów Południe. To część ogólnopolskiego planu modernizacji systemu nadzoru nad ruchem drogowym, który ma zwiększyć bezpieczeństwo i ograniczyć przypadki przekraczania dozwolonej prędkości.

Dlaczego powstaną nowe odcinkowe pomiary prędkości?

Droga ekspresowa S3 to kluczowa trasa komunikacyjna województwa lubuskiego, obsługująca zarówno ruch lokalny, jak i tranzytowy. Niestety, nadmierna prędkość nadal pozostaje jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych. Wprowadzenie nowych urządzeń ma na celu zmniejszenie liczby kolizji i poprawę zachowań kierowców na tej strategicznej trasie.

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

System OPP rejestruje średnią prędkość pojazdu na wyznaczonym fragmencie drogi. Kierowcy są rejestrowani przy wjeździe i wyjeździe z kontrolowanego odcinka, a system automatycznie oblicza ich prędkość. Jeśli pojazd przekracza dozwolony limit, jego właściciel otrzymuje mandat.

Urządzenia działają przez całą dobę, także w nocy, wykonując wysokiej jakości zdjęcia, co sprawia, że są skutecznym narzędziem egzekwowania przepisów.

Realizacja projektu i koszty inwestycji

Za instalację nowych systemów odpowiada firma Sprint S.A., która ma 76 tygodni na wykonanie zadania. W pierwszym etapie przeprowadzone zostaną oględziny techniczne lokalizacji, a następnie rozpocznie się montaż bramownic i kamer.

Łącznie w Polsce zostanie zamontowanych 43 nowe urządzenia OPP, z czego dwa trafią do województwa lubuskiego. Koszt całej inwestycji wyniesie 85 mln zł, a zakończenie projektu planowane jest do połowy 2026 roku.

Jakie będą skutki dla kierowców?

Wprowadzenie nowych systemów OPP oznacza, że kierowcy będą musieli przez cały odcinek drogi utrzymywać prędkość zgodną z obowiązującymi limitami. Z doświadczeń innych regionów wynika, że takie rozwiązania przyczyniają się do:
Zmniejszenia liczby wypadków i kolizji.
Poprawy płynności ruchu na drogach ekspresowych.
Większego przestrzegania przepisów przez kierowców.

Według danych CANARD, na odcinkach objętych odcinkowym pomiarem prędkości w innych częściach kraju liczba wypadków spadła nawet o 50%, co pokazuje skuteczność tego rozwiązania.

Bezpieczniejsze drogi dla Lubuskiego

Ze względu na strategiczne położenie województwa lubuskiego i duży ruch tranzytowy, nowe technologie są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa. Nowe urządzenia na trasie S3 w Zielonej Górze i Gorzowie Wielkopolskim pomogą ograniczyć przypadki łamania przepisów i wpłyną na zmniejszenie liczby tragicznych wypadków.

Pierwsze efekty działania systemu powinny być widoczne niedługo po uruchomieniu urządzeń, a pełna realizacja projektu zakończy się w 2026 roku.

Dziękujemy, że jesteś z nami!


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama