Będą one zainstalowane na dwóch kluczowych fragmentach drogi ekspresowej S3: Zielona Góra Północ – Zielona Góra Południe oraz Gorzów Zachód – Gorzów Południe. To część ogólnopolskiego planu modernizacji systemu nadzoru nad ruchem drogowym, który ma zwiększyć bezpieczeństwo i ograniczyć przypadki przekraczania dozwolonej prędkości.
Dlaczego powstaną nowe odcinkowe pomiary prędkości?
Droga ekspresowa S3 to kluczowa trasa komunikacyjna województwa lubuskiego, obsługująca zarówno ruch lokalny, jak i tranzytowy. Niestety, nadmierna prędkość nadal pozostaje jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych. Wprowadzenie nowych urządzeń ma na celu zmniejszenie liczby kolizji i poprawę zachowań kierowców na tej strategicznej trasie.
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
System OPP rejestruje średnią prędkość pojazdu na wyznaczonym fragmencie drogi. Kierowcy są rejestrowani przy wjeździe i wyjeździe z kontrolowanego odcinka, a system automatycznie oblicza ich prędkość. Jeśli pojazd przekracza dozwolony limit, jego właściciel otrzymuje mandat.
Urządzenia działają przez całą dobę, także w nocy, wykonując wysokiej jakości zdjęcia, co sprawia, że są skutecznym narzędziem egzekwowania przepisów.
Realizacja projektu i koszty inwestycji
Za instalację nowych systemów odpowiada firma Sprint S.A., która ma 76 tygodni na wykonanie zadania. W pierwszym etapie przeprowadzone zostaną oględziny techniczne lokalizacji, a następnie rozpocznie się montaż bramownic i kamer.
Łącznie w Polsce zostanie zamontowanych 43 nowe urządzenia OPP, z czego dwa trafią do województwa lubuskiego. Koszt całej inwestycji wyniesie 85 mln zł, a zakończenie projektu planowane jest do połowy 2026 roku.
Jakie będą skutki dla kierowców?
Wprowadzenie nowych systemów OPP oznacza, że kierowcy będą musieli przez cały odcinek drogi utrzymywać prędkość zgodną z obowiązującymi limitami. Z doświadczeń innych regionów wynika, że takie rozwiązania przyczyniają się do:
✅ Zmniejszenia liczby wypadków i kolizji.
✅ Poprawy płynności ruchu na drogach ekspresowych.
✅ Większego przestrzegania przepisów przez kierowców.
Według danych CANARD, na odcinkach objętych odcinkowym pomiarem prędkości w innych częściach kraju liczba wypadków spadła nawet o 50%, co pokazuje skuteczność tego rozwiązania.
Bezpieczniejsze drogi dla Lubuskiego
Ze względu na strategiczne położenie województwa lubuskiego i duży ruch tranzytowy, nowe technologie są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa. Nowe urządzenia na trasie S3 w Zielonej Górze i Gorzowie Wielkopolskim pomogą ograniczyć przypadki łamania przepisów i wpłyną na zmniejszenie liczby tragicznych wypadków.
Pierwsze efekty działania systemu powinny być widoczne niedługo po uruchomieniu urządzeń, a pełna realizacja projektu zakończy się w 2026 roku.
Dziękujemy, że jesteś z nami!
Napisz komentarz
Komentarze