Do tej pory w takich przypadkach lekarze wypisywali po prostu ponowne recepty. Ale robią to coraz niechętniej. Dlaczego?
Zgubili, wyrzucili
Lekarze podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) codziennie spotykają się z pacjentami proszącymi o ponowne wystawienie recepty na lek refundowany. I sumie nie ma w tym nic złego. W końcu każdemu może się zdarzyć zapodziać opakowanie z medykamentem.
Przykłady sytuacji, w których pacjenci potrzebują ponownej recepty, można mnożyć. Na przykład pacjent przypadkowo wyrzuci do kosza opakowanie z lekami zamiast pustego pudełka.
Dla lekarzy ponowne wypisanie recepty bywa kłopotliwe. Bo mają więcej „niepotrzebnej” pracy i na dodatek ciąży na nich widmo kar.
Zobacz też:
Lekarze się boją
Do tej pory w trosce o zdrowie pacjentów mimo wszystko lekarze z reguły wystawiali im po prostu kolejną refundowaną receptę, zamiast tej ze 100-procentową odpłatnością. Teraz jednak obawiają się kar finansowych, które mogą zostać na nich nałożone w wyniku kontroli.
Federacja Porozumienie Zielonogórskie, zrzeszająca lekarzy rodzinnych, dwukrotnie zwracała się do Ministerstwa Zdrowia o jasne wytyczne w tej kwestii. Zapytała, czy można bezkarnie wystawić ponowną receptę na lek refundowany, czy jednak nie jest to zalecane. Niestety odpowiedź była niejasna, więc lekarze wolą dmuchać na zimne.
Traci pacjent
Resort zdrowia, unikając zajęcia jednoznacznego stanowiska w tej sprawie, tylko pogarsza i tak już napiętą sytuację. Bo lekarze nie chcą być zmuszani do zwracania pieniędzy za recepty wystawione w słusznej sprawie – to oczywiste.
Na razie w tym zamieszaniu najbardziej poszkodowany jest pacjent. Musi być on przygotowany na to, że za swoje roztargnienie przyjdzie mu po prostu zapłacić 100 proc. ceny za leki, które wcześniej miał refundowane.
Mamy rozwiązanie!
W przypadku zgubionej recepty, możemy ją odzyskać. Jak? Na urządzeniu mobilnym, bądź komputerze, wystarczy zainstalować aplikację Internetowe Konto Pacjenta (Moje IKP), albo wejść przez przeglądarkę na stronę urzędową pod tą samą nazwą.
Nawet, jeżeli wcześniej "nie mieliśmy" konta, to nawet po wystawieniu recepty, będzie ona tam dostępna. Wystarczy zalogować się swoimi danymi osobowymi, podać PESEL, a nasze konto pacjenta będzie widniało na stronie. Znajdziemy tam wypisane recepty oraz skierowania.
Napisz komentarz
Komentarze