Za parę dni, bo już 2 sierpnia zakończą się konsultacje społeczne, mające na celu określić, czy mieszkańcy chcą zachować dawną nazwę miasta, czy też pozbyć się członu "Wielkopolski".
Przed nami ostatnie dni konsultacji społecznych ws. zmiany nazwy miasta na Gorzów. To jednocześnie czas, kiedy mieszkańcy mogą wziąć udział w ankiecie i zająć swoje stanowisko w tej sprawie. Ankieta została już uruchomiona i będzie można wziąć w niej udział do 2 sierpnia.
Wystarczy wejść na stronę https://gorzow.wdialogu.pl/konsultacje i wybrać konsultacje ws. zmiany nazwy miasta. Kiedy otworzy się nam strona powitalna ankiety, musimy uzupełnić swoje dane osobowe: imię i nazwisko, a następnie wybieramy metodę weryfikacji. Po wybraniu metody:
- dla osób z meldunkiem stałym lub czasowym pojawi się pole, w którym trzeba wpisać nazwisko rodowe matki;
- dla osób posiadających kartę mieszkańca pojawi się pole, w którym trzeba wpisać nr tej karty;
- dla osób posiadających kartę seniora pojawi się pole, w którym trzeba wpisać nr tej karty.
Następnie wpisujemy swój numer telefonu – ważne, żeby mieć go przy sobie, ponieważ przyjdzie na niego bezpłatny sms z kodem. Zaznaczamy zgodę na przetwarzanie danych osobowych i wybieramy przycisk dalej. Pojawi się wtedy prośba o wskazanie opinii:
Czy jest Pan/Pani za lub przeciw zmianie nazwy miasta z Gorzów Wielkopolski na Gorzów?
Po zaznaczeniu odpowiedzi należy nacisnąć „Gotowe” – to uruchomi wysyłkę sms – otrzymany kod należy wpisać w pola na ekranie i nacisnąć „wyślij”. Pojawi się wtedy informacja „Dziękujemy za wypełnienie ankiety”. Wyniki ankiety będą podane w raporcie z całego procesu konsultacji społecznych, który zostanie opublikowany na początku września.
Co ważne, w raporcie z konsultacji będą uwzględnione jedynie głosy oddane w tej właśnie ankiecie. Zwracamy na to uwagę mieszkańców, którzy mogli wziąć udział w innych ankietach i sondach, które nie są oficjalnymi narzędziami konsultacji społecznych w tej sprawie.
Osoby, które chciałyby otrzymać wsparcie w wypełnieniu ankiety, zapraszamy do Biura Konsultacji Społecznych i Rewitalizacji w godzinach pracy urzędu tj: w poniedziałek, środę i czwartek w godz. 8:00 – 15:30, we wtorek od 8:00 do 16:30 a w piątek do 14:30. Zorganizujemy również Mobilne Punkty Wsparcia:
Przypominamy również, że na naszej stronie internetowej znajdują się materiały informacyjne związane z tymi konsultacjami. Zachęcamy do zapoznania się z nimi. Nadal można wypełnić formularz zgłaszania uwag i opinii w tym tych dotyczących prognozy skutków finansowych ewentualnej zmiany. Formularze są dostępne w kancelarii Urzędu Miasta przy ul. Sikorskiego 4, a wraz materiałami informacyjnymi tutaj. Konsultacje społeczne zakończą się 2 sierpnia.
Sprawdź, o co pytają mieszkańcy
Zakończyliśmy już etap spotkań z mieszkańcami. Łącznie we wszystkich trzech spotkaniach wzięło udział ponad 200 osób. Zaangażowanie gorzowian podczas spotkań i dyskusji świadczy o tym, że jest to temat ważny. Spotkania były okazją do zaprezentowania tematu z różnych perspektyw, ale i przede wszystkim do wymiany opinii między mieszkańcami. W rozmowach na forum publicznym wzięli udział zarówno zwolennicy zmiany nazwy jak i osoby, które chciałby pozostać przy nazwie dotychczasowej. Uczestnicy spotkań zadawali też pytania do władz miasta, które w ramach podsumowania tego etapu zebraliśmy w formie „Pytań i odpowiedzi"
Zobacz też:
Pytania i odpowiedzi:
Po co konsultacje? Czy nie ma ważniejszych spraw?
Konsultacje społeczne ws. zmiany nazwy miasta to proces zainicjowany przez mieszkańców, którzy powołali Komitet Obywatelski i jesienią 2023 roku złożyli w tej sprawie wniosek. Natomiast w listopadzie ubiegłego roku Prezydent Miasta podjął decyzję o ich przeprowadzeniu, w wyniku czego prowadzimy obecnie dialog z mieszkańcami. Wniosek grupy mieszkańców o przeprowadzenie konsultacji społecznych jest dostępny tutaj.
Zaangażowanie gorzowian podczas spotkań i dyskusji świadczy o tym, że jest to temat ważny. Należy pamiętać, że równolegle z trwającymi konsultacjami społecznymi toczy się życie miasta i jego mieszkańców. Oznacza to, że dialog w sprawie ewentualnej zmiany nazwy miasta z powodzeniem może toczyć się właśnie teraz, szczególnie że zainicjowali go sami gorzowianie i jednocześnie pozostawać bez wpływu na trwające prace inwestycyjne, remonty czy pozostałą działalność administracyjną miasta.
Kto o tym zdecyduje? Kto ostatecznie podejmie decyzję?
Procedura zmiany nazwy miasta jest opisana w ustawie o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych (Dz. U. 2015 poz. 1083 Ustawa z dnia 29 sierpnia 2003 r.). Nadawanie nazw miejscowościom jest kompetencją ministra właściwego ds. administracji. O ewentualną zmianę nazwy może zawnioskować do ministra Rada Miasta, podejmując stosowną uchwałę. Zanim to nastąpi, Urząd Miasta przeprowadza konsultacje społeczne z mieszkańcami, a zebrane opinie przedstawi w raporcie z wynikami konsultacji. Oznacza to, że ostateczna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła. W przypadku podjęcia przez radnych wniosku o zmianę oraz pozytywnej decyzji ministra zmiana będzie możliwa od 1 stycznia 2026 r.
Dlaczego nie zrobimy w tej sprawie referendum?
Referendum nie jest właściwym narzędziem w tym przypadku. Zgodnie z ustawą o referendum lokalnym* może zostać ono przeprowadzone w sprawie dotyczącej wspólnoty lokalnej, jeśli mieści się ona zakresie zadań i kompetencji organów danej jednostki. Natomiast nadawanie nazw miejscowościom jest kompetencją ministra właściwego ds. administracji.
Ponadto, zgodnie z ustawą o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych** do wniosku o zmianę nazwy miasta kierowanego do ministra właściwego ds. administracji należy dołączyć omówienie wyników konsultacji społecznych, dlatego muszą one zostać przeprowadzone.
Z przeprowadzenia konsultacji społecznych wynikają także dodatkowe korzyści. W referendum mogą wziąć udział jedynie osoby pełnoletnie. Natomiast w przypadku konsultacji wachlarz ten jest szerszy – może wziąć w nich udział każdy mieszkaniec Gorzowa Wielkopolskiego.
*Dz. U2023 poz. 1317 t.j. Ustawa zdnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym
**Dz. U. 2015 poz. 1083 Ustawa z dnia 29 sierpnia 2003 r. o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych
Ile to będzie kosztować?
Urząd Miasta sporządził prognozę skutków finansowych ewentualnej zmiany nazwy miasta, w podziale na koszty obligatoryjne i fakultatywne, dotyczące mieszkańców, przedsiębiorców, urzędu miasta i podległych mu jednostek oraz innych instytucji publicznych.
Jeżeli masz uwagi do prognozy skutków finansowych, możesz je przekazać za pomocą formularza. Prognoza oraz formularz zgłaszania uwag znajdziesz tutaj.
Zobacz też:
Ile razy będziemy na ten temat rozmawiać?
Temat zmiany nazwy miasta pojawia się w dyskusji publicznej już od kilkudziesięciu lat. Do tej pory miało miejsce kilka nieformalnych inicjatyw związanych z tym zagadnieniem. Natomiast obecnie trwające konsultacje społeczne są pierwszym, podejmowanym w ramach obowiązującej procedury, formalnym krokiem w tej sprawie. W konsultacjach społecznych mogą wziąć udział wszyscy mieszkańcy, niezależnie od tego czy chcą zmiany czy pozostawienia nazwy, do czego gorąco zachęcamy.
Jak mogę wziąć udział w konsultacjach?
Na obecnym etapie procedury w konsultacjach społecznych prowadzonych przez Urząd Miasta mogą wziąć udział mieszkańcy Gorzowa Wielkopolskiego poprzez wypełnienie ankiety internetowej lub/i wypełnienie formularza zbierania uwag i opinii. W formularzu tym można również wskazać nowe pozycje, które powinny uzupełnić prognozę skutków finansowych wraz z podstawą prawną obowiązku ich poniesienia.
Formularze dostępne są w kancelarii Urzędu Miasta przy ul. Sikorskiego 4 oraz tutaj.
Co zrobić po jego uzupełnieniu?
Wypełniony formularz uwag w terminie do 2 sierpnia 2024 r. należy:
- wysłać w formie elektronicznej na adres: [email protected];
- złożyć w formie papierowej w siedzibach Urzędu Miasta Gorzowa Wielkopolskiego przy ul. Sikorskiego 4 oraz ul. Myśliborskiej 34
- wysłać pocztą tradycyjną na adres:
Urząd Miasta Gorzowa Wielkopolskiego,
ul. Sikorskiego 4,
66-400 Gorzów Wielkopolski,
z adnotacją na kopercie: „zmiana nazwy miasta na Gorzów”.
W ankiecie internetowej można wziąć udział od 19 lipca do 2 sierpnia.
Kiedy poznamy wyniki konsultacji społecznych?
Zgodnie z regulaminem prowadzenia konsultacji społecznych Urząd Miasta ma 30 dni na opublikowanie raportu z przeprowadzonych konsultacji. Oznacza to, że materiał, w którym podsumujemy zebrane opinie i stanowiska przedstawimy mieszkańcom na początku września podczas konferencji prasowej oraz poprzez publikację w biuletynie informacji publicznej. Zgodnie z przepisami, wynik ankiety powinien pojawić się na początku września.
Dziękujemy, że jesteś z nami!
Napisz komentarz
Komentarze