Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 7 kwietnia 2025 17:46
Reklama

799 milionów złotych na DK22. Nowe pasy ruchu, most i infrastruktura pieszo-rowerowa

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje się do realizacji ogromnego przedsięwzięcia na trasie DK22 – jednej z kluczowych dróg w województwie lubuskim.
799 milionów złotych na DK22. Nowe pasy ruchu, most i infrastruktura pieszo-rowerowa

Przebudowie poddanych zostanie ponad 87 kilometrów odcinka od Kostrzyna nad Odrą, przez Gorzów Wielkopolski, aż do granicy województwa. Koszt całej inwestycji to 799 milionów złotych.

Najbardziej strategicznym elementem projektu jest budowa nowego mostu granicznego na Odrze w Kostrzynie nad Odrą, który poprawi komunikację międzynarodową i odciąży starą przeprawę. To punkt wyjściowy całego przedsięwzięcia, które GDDKiA planuje realizować etapami w latach 2026–2031.

Przebudowana DK22 będzie drogą klasy GP, czyli główną drogą ruchu przyspieszonego. Zakłada się dwa pasy ruchu po 3,5 metra każdy, opaski 0,5–0,75 m, pobocza od 0,75 m i nośność do 11,5 tony na oś.

Na niemal wszystkich odcinkach przewidziano nowoczesną infrastrukturę pieszo-rowerową: drogi o szerokości 2,5–3 metrów, chodniki, zatoki autobusowe oraz bezpieczne przejścia dla pieszych. W wielu miejscach powstaną balustrady ochronne oddzielające ruch pieszy od jezdni, co ma istotne znaczenie w terenach zabudowanych.

– Na ostatniej sesji Sejmiku zapytałem o szczegóły dotyczące rozbudowy DK22 na odcinku Kostrzyn nad Odrą – Gorzów – granica województwa. Chciałem wiedzieć m.in., jakie będą docelowe parametry drogi, terminy realizacji oraz czy przewidziano infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów – poinformował Tomasz Gierczak, radny sejmiku.

Jak zapewnia GDDKiA, w każdym z etapów uwzględniono połączenia z lokalną siecią dróg gminnych i wewnętrznych, by piesi i rowerzyści mogli poruszać się poza pasem drogi krajowej.

Najbliższy poniedziałek, to dzień, w którym pasjonaci sportów walki będą mieli okazję uczestniczyć w dwuczęściowym seminarium z Tomaszem Stasiakiem, utytułowanym zawodnikiem MMA i trenerem z imponującym dorobkiem. Tomasz Stasiak, znany ze swoich osiągnięć w brazylijskim jiu-jitsu,  a także jako instruktor krav maga, podzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem. Uczestnicy seminarium będą mieli okazję poznać techniki i taktyki, które stosuje na co dzień, zarówno w pracy z zawodnikami, jak i w szkoleniu żołnierzy Wojska Polskiego.

Kluczowe odcinki inwestycji (wybrane):

  • Słońsk – Karkoszów (13,9 km): droga pieszo-rowerowa i balustrady ochronne – realizacja: 2028–2031.
  • Karkoszów – Świętojańsko (6,8 km): 5 km ścieżek pieszo-rowerowych, chodniki – 2028–2031.
  • Świętojańsko – DK24 (10 km): przejścia dla pieszych, powiązanie z gminnymi trasami rowerowymi – 2027–2029.
  • DK24 – Gorzów (13 km): zatoki autobusowe, drogi lokalne – 2027–2029.
  • Gorzów – Strzelce Kraj. (18,6 km): 17 km ścieżek pieszo-rowerowych – 2028–2030.
  • Strzelce Kraj. – granica województwa (25,4 km): ciągi piesze i rowerowe w miejscowościach, obejście Lichenia – 2029–2031.
  • Most graniczny w Kostrzynie – dokumentacja w przygotowaniu.

Równolegle realizowane są inwestycje towarzyszące, m.in. doświetlenia przejść dla pieszych w miejscowościach takich jak Dobiegniew, Ługi, Rolewice, Stare Osieczno i Licheń.

Choć harmonogramy sięgają nawet 2031 roku, zakres inwestycji pokazuje, że droga krajowa nr 22 zyska nową jakość – bezpieczną, nowoczesną i przyjazną również dla niezmotoryzowanych mieszkańców.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama