Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 21 kwietnia 2025 02:38
Reklama

Kolejowy dramat w Gorzowie Wlkp. – Rada Miasta mówi „DOŚĆ”!

Mieszkańcy Gorzowa Wielkopolskiego od lat borykają się z fatalnymi warunkami komunikacyjnymi na kolei. Codzienność to opóźnienia, odwołane pociągi i brak dogodnych połączeń z większymi miastami. Rada Miasta postanowiła działać i apeluje do rządu o natychmiastowe przyspieszenie inwestycji kolejowych, które mogą wreszcie odmienić sytuację.
Kolejowy dramat w Gorzowie Wlkp. – Rada Miasta mówi „DOŚĆ”!

Gorzów Wlkp. jest jedynym miastem wojewódzkim w Polsce bez zelektryfikowanej linii kolejowej. Skutki? Fatalna dostępność komunikacyjna i długie czasy przejazdu nawet do pobliskich miast wojewódzkich, takich jak Poznań, Szczecin czy Zielona Góra. To problem, który nie tylko utrudnia życie mieszkańcom, ale też hamuje rozwój gospodarczy regionu.

Trzy kluczowe inwestycje do 2030 roku

Rada Miasta domaga się przyspieszenia realizacji trzech kluczowych projektów kolejowych:

  1. Kolej Plus – elektryfikacja linii i szybkie połączenie z Poznaniem.
  2. Nowe tory stacyjne w Gorzowie i Kostrzynie nad Odrą, umożliwiające uruchomienie pierwszego w historii bezpośredniego połączenia z Szczecinem.
  3. Magistrala Zachodnia – zintegrowana linia łącząca kluczowe miasta regionu, od Kostrzyna nad Odrą po Żagań.

Na razie nie ma konkretnej decyzji w sprawie przyspieszenia realizacji projektów, ale Rada Miasta nie zamierza odpuszczać. W apelu do rządu przypomniano o obietnicach złożonych przez wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka podczas wizyty w Gorzowie w 2024 roku.

Podczas wtorkowej Sesji Rady Miasta 19 radnych przegłosowało przyjęcie wspólnego stanowiska w sprawie podjęcia przez Rząd RP działań zmierzających do przyspieszenia prac nad inwestycjami kolejowymi w regionie gorzowskim i województwie lubuskim. Stanowisko rady miasta w tej sprawie przedstawił Ireneusz Maciej Zmora i za pośrednictwem przewodniczącego Rady Miasta Gorzowa Roberta Surowca przekazał, je poseł Krystynie Sibińskiej, która osobiście zawiezie je do przedstawicieli rządu. 

Miasto Gorzów Wlkp. od dekad zmaga się z dramatycznie niską jakością połączeń kolejowych. 
W ostatnich latach problem ten stał się jeszcze bardziej dotkliwy – mieszkańcy mają coraz większe trudności z dotarciem do szkoły, pracy, lekarza czy innych miast w Polsce. Usługi zarówno PKP Intercity, jak i regionalnego przewoźnika POLREGIO nie spełniają oczekiwań, a główną przyczyną tej sytuacji jest obecny stan i układ infrastruktury kolejowej w naszym regionie. Gorzów Wlkp. to jedyne miasto wojewódzkie w Polsce bez zelektryfikowanej linii kolejowej. Brak tej kluczowej infrastruktury izoluje region od reszty kraju i znacząco utrudnia dojazd nawet do oddalonych o nieco powyżej 100 km innych miast wojewódzkich, takich jak Szczecin, Poznań czy Zielona Góra. To niedopuszczalne. Powodem tego jest także usytuowane miasta poza ważnymi liniami magistralnymi, w wyniku czego trudnym jest zaproponować przewoźnikom kolejowym i organizatorom transportu, sieci połączń krajowych o wysokich parametrach. Tylko nowoczesna infrastruktura pozwoli na stworzenie sprawnej i efektywnej sieci połączeń pasażerskich i wyeliminuje problemy które dziś paraliżują transport kolejowy w Gorzowie Wlkp. a także województwie lubuskim. 
Od lat miasto Gorzów Wlkp. podejmuje konkretne działania, by zmienić tę sytuację. Radni miejscy podjęli decyzję o przystąpieniu do programu Kolej Plus, który umożliwi utworzenie szybkiego, w pełni zelektryfikowanego połączenia z Poznaniem – co zostało potwierdzone ostatnio przez Polskie Linie Kolejowe. Wspólnie z miastem Kostrzyn nad Odrą, Gorzów zabiega również o budowę nowych torów stacyjnych o długości 1500 m, które połączą linię nr 203 z linią nr 273. To pozwoli na uruchomienie pierwszego w historii bezpośredniego połączenia kolejowego między Gorzowem a Szczecinem. Kolejnym kluczowym projektem jest tzw. Magistrala Zachodnia – inwestycja, która zintegruje region w ramach jednej silnej linii komunikacyjnej pomiędzy stolicami województwa. Pozwoli połączyć miasta Kostrzyn nad Odrą, Witnicę, Gorzów Wlkp., Skwierzynę, Międzyrzecz, Świebodzin, Sulechów, Czerwieńsk, Zieloną Górę, Nowogród Bobrzański, Żary i Żagań na jednej linii, stając się „kręgosłupem” komunikacyjnym województwa (ponad 70% mieszkańców województwa), podobnie jak droga ekspresowa S3. Pozwoli także w dalszej perspektywie tj. po roku 2035 utworzyć nową oś komunikacyjną północ – południe pomiędzy Szczecinem, Gorzowem Wlkp., Zieloną Górą i Wrocławiem, zwiększając tym samym oddziaływanie pasażerskie i towarowe istniejących korytarzy transportowych w ciągu linii kolejowych nr 273 i 351.

Trzy powyższe inwestycje, których realizację planuje się do 2030 roku, są w pełni zgodne z opracowywaną koncepcją Zintegrowanej Sieci Kolejowej – planem rozwoju polskiej kolei po 2035 roku. Potwierdziły to już wstępne wnioski z warsztatów konsultacyjnych, które odbyły się 20 lutego br. w Zielonej Górze, w ramach regionalnych paneli eksperckich Zintegrowanej Sieci Kolejowej realizowanych wspólnie przez Centralny Port Komunikacyjny, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Instytut Rozwoju Miast i Regionów.

Jednak sytuacja jest krytyczna i wymaga natychmiastowych działań. Opóźnienia i odwołania pociągów to codzienność, a liczba połączeń w regionie jest skrajnie niewystarczająca. Czas na zmiany tu i teraz.
Dlatego Rada Miasta Gorzowa Wielkopolskiego apeluje o przyspieszenie prac nad trzema kluczowymi inwestycjami kolejowymi opisanymi powyżej, bezwzględnie jako zelektryfikowane. Odwołujemy się do deklaracji złożonych przez Wiceministra Infrastruktury Pana Piotra Malepszaka, podczas wizyty w Gorzowie Wlkp. 6 września 2024 roku, dotyczących pilnej potrzeby poprawy obecnej sytuacji. Prosimy, aby w miarę możliwości zintensyfikować i przyspieszyć działania w zakresie infrastruktury kolejowej w naszym regionie, realizując je choćby etapowo. Nawet częściowe wdrożenie tych projektów w krótkiej perspektywie przyniesie realne, odczuwalne zmiany i usprawni kolejową komunikację w naszym regionie. - czytamy w oświadczeni. 

Dziękujemy, że jesteś z nami!


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama