Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
środa, 12 marca 2025 05:30
Reklama

Kolejowy paraliż w Lubuskiem! Ponad 60 pociągów odwołanych, wicemarszałek ostro o Polregio

3 lutego 2025 roku był czarnym dniem dla lubuskiej kolei. Tego dnia na tory nie wyjechało aż 65 pociągów, z czego 63 to składy Polregio. To rekordowa liczba anulowanych kursów, która pogłębiła chaos na torach i utrudniła codzienne dojazdy tysiącom pasażerów.
Kolejowy paraliż w Lubuskiem! Ponad 60 pociągów odwołanych, wicemarszałek ostro o Polregio

Sytuacja ta wywołała stanowczą reakcję wicemarszałka województwa lubuskiego, Sebastiana Ciemnoczołowskiego, który wystosował list otwarty do mieszkańców regionu. W jego treści nie szczędził ostrych słów wobec przewoźnika Polregio, zarzucając mu brak profesjonalizmu oraz doprowadzenie do poważnych problemów w transporcie kolejowym.

Wicemarszałek nie kryje swojego oburzenia skalą problemów z regionalnymi połączeniami kolejowymi:

„W związku z niekończącymi się utrudnieniami dla podróżnych pociągów regionalnych, które obsługuje przewoźnik Polregio SA, informuję, że nie będę tolerował tak nieprofesjonalnego podejścia do wykonywania usług publicznych.”

W szczególności zwraca uwagę na fakt, że kolejna fala odwołanych pociągów nastąpiła zaledwie dwa dni po rozszerzeniu oferty połączeń kolejowych, m.in. do Nowej Soli i Frankfurtu nad Odrą.

„Całkowicie nieakceptowalne jest cykliczne doprowadzanie do totalnego chaosu na torach w naszym regionie.”

Lubuskie od lat zwiększa liczbę połączeń kolejowych, przeznaczając na ten cel coraz większe środki.

„Przez ostatnie 5 lat samorząd województwa zwiększył pracę zlecaną corocznie Polregio SA z 2,7 mln pockm. do ponad 4,7 mln pockm. Nakłady na dofinansowanie połączeń kolejowych istotnie wzrosły – z 42,6 mln zł w roku 2017 do 136 mln zł w roku 2024.”

Przewoźnik wielokrotnie sugerował, że problemem jest brak odpowiedniej liczby sprawnych pojazdów. Jednak Ciemnoczołowski zdecydowanie zaprzecza tej narracji:

„Problemem nie jest ilość taboru, tylko jakość jego utrzymania przez Polregio SA. Samorząd Województwa Lubuskiego przez ostatnie 20 lat zakupił 25 pojazdów o łącznej wartości ponad 336 mln zł. Obecnie jesteśmy w trakcie przetargu na zakup kolejnych sześciu pojazdów pasażerskich za 245,7 mln zł.”

Ośrodek Sportu i Rekreacji w Gorzowie planuje remont hali sportowej przy ul. Słowiańskiej. To obiekt, który od lat nie był modernizowany i wymaga już pilnych napraw. W planach urzędników jest pozyskanie na ten cel pieniędzy z programów zewnętrznych.

Wicemarszałek zapowiedział, że trwają przygotowania do powołania samorządowej spółki transportowej, która mogłaby konkurować z Polregio w przetargach na przewozy kolejowe.

„Trwają przygotowania do powołania samorządowej spółki transportowej, której zadaniem ma być przygotowanie konkurencyjnej oferty przewozowej.”

Tymczasem Urząd Marszałkowski już teraz nakłada kary finansowe na Polregio, które mają być egzekwowane z całą surowością. Sytuacja na torach w województwie lubuskim jest coraz bardziej dramatyczna. Chaos, brak stabilności i ogromna liczba odwołanych kursów sprawiają, że mieszkańcy tracą zaufanie do przewoźnika. Wicemarszałek Sebastian Ciemnoczołowski wprost mówi, że nie zamierza dłużej tolerować niekompetencji Polregio, a władze województwa mogą w przyszłości zdecydować się na własną spółkę transportową.

Czy to oznacza koniec Polregio w Lubuskiem? Najbliższe miesiące pokażą, czy przewoźnik wyciągnie wnioski i poprawi swoją działalność, czy samorząd województwa faktycznie zdecyduje się na radykalne kroki.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama