Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 26 grudnia 2024 12:45
Reklama

Ile można ugrać na cenie, kupując mieszkanie? Całkiem sporo

Część właścicieli obniża ceny. Inni otwierają się na negocjacje. Powodem są mniejsze zainteresowanie mieszkaniami i wydłużający się czas ich sprzedaży.

Autor: Canva

Dzięki temu ceny, po jakich właściciele sprzedają mieszkania, są niższe o 5-10 proc. niż ceny wyjściowe. Więcej na transakcji mogą ugrać osoby z gotówką.       

I dotyczy to… – …raczej dużych mieszkań czy nieruchomości z różnych względów nietypowych – dodaje Rafał Bieńkowski z Nieruchomosci-online.pl, które przeprowadziły badanie nastrojów wśród agentów nieruchomości. 

Bez zgody na negocjacje może być trudno o kupca

Co wynika z tego badania? – Że cena ofertowa jest tylko ceną początkową i w zdecydowanej większości transakcji dochodzi do obniżki. Przedstawiciel jednego z dużych biur w Gdańsku poinformował, że w jego przypadku 90 proc. transakcji finalizowanych jest z ceną niższą niż ofertowa – mówi Bieńkowski. 

I dodaje: – Sprzedający coraz lepiej rozumieją, że bez zgody na negocjacje może być trudno o kupca.  

Według NBP, który dopiero teraz podsumował III kwartał, różnice pomiędzy ceną ofertową a transakcyjną na rynku wtórnym wynosiły w miastach wojewódzkich najczęściej właśnie do 10 proc. W szczegółach wygląda to tak: 

  • Białystok (-7 proc.), 
  • Bydgoszcz (-10 proc.), 
  • Kielce (-7 proc.), 
  • Kraków (-10 proc.), 
  • Lublin (-6 proc.), 
  • Łódź (-9 proc.), 
  • Olsztyn (-5 proc.), 
  • Opole (-6 proc.), 
  • Rzeszów (-2, proc.), 
  • Wrocław (-7 proc.), 
  • Zielona Góra (-3 proc.), 
  • Szczecin (-0,5 proc.). 

Wyjątkiem były cztery duże miasta, w których ta różnica była większa: 

  • Warszawa (-16 proc.), 
  • Gdańsk, Katowice (po -12 proc.),
  • Poznań (-11 proc.).   

Jak widać, dane NBP pokrywają się one z wynikami badania portalu Nieruchomosci-online.pl. 

Niektórzy sprzedający kurczowo trzymają się swoich cen

– Na rynku warszawskim różnica między ceną ofertową a transakcyjną waha się zazwyczaj w granicach 1-1,5 tys. zł za metr. Według raportów NBP nawet 3,5 tys. zł. Choć w przypadku nieruchomości o wyższej wartości lub tych z dłuższym czasem ekspozycji może być jeszcze większa – komentuje Paweł Bielecki z agencji ArtHome Nieruchomości.

Nie brakuje jednak sprzedających, którzy cały czas kurczowo trzymają się swoich cen wyjściowych. 

– Niektórzy mają zakodowane duże liczby, które chcą osiągnąć przy sprzedaży. Często informują nas, że jeśli nie w najbliższym czasie, to za kilka miesięcy i tak swoją założoną kwotę otrzymają – mówi Joanna Puchalska z Freedom Nieruchomości Warszawa Śródmieście. 

Agenci podkreślają, że przy transakcji dużo zależy też od lokalizacji i kategorii nieruchomości. W atrakcyjnych lokalizacjach oraz w segmencie premium ceny utrzymują się raczej na stabilnym poziomie, a obniżki są rzadkością.

Gotówka rządzi. Kto ją ma, może twardo negocjować

Sytuacja na rynku mieszkań, czyli zastój, daje przewagę negocjacyjną klientom gotówkowym. 

– Hasło „kupuję za gotówkę" skłania sprzedających do większej elastyczności. W dużym stopniu zależy też od sytuacji życiowej sprzedającego. Jeśli z jakichś powodów musi on szybko zamknąć transakcję, zgodzi się na większe ustępstwa. Ale jeśli nie ma takiej presji, może nie zgodzić się na propozycje klienta z gotówką, jeśli ten negocjuje zbyt agresywnie – mówi Rafał Bieńkowski.

I dodaje, że jeśli właściciele mogą sobie pozwolić na to, żeby czekać na klienta, to… – …czasami decydują się nawet poczekać dłużej na klienta kredytowego, bo ten nie negocjuje tak mocno jak gotówkowy – podkreśla.  

Transakcje gotówkowe stanowią:

  • przy sprzedaży kawalerek – 40-60 proc., 
  • przy sprzedaży większych mieszkań – 20-40 proc. 

– Gotówka rządzi. Ten, kto ją ma, może pozwolić sobie na twarde negocjacje, które mogą się zakończyć powodzeniem – podkreśla Maciej Miszkiel z Freedom Nieruchomości Warszawa Śródmieście.

I ocenia, że do końca roku sytuacja się nie zmieni. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama