Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 08:27
Reklama

UOKiK przegrał właśnie w sądzie. To jedna z wielu batalii o gigantyczne pieniądze

Chociaż szef UOKiK-u nakłada coraz więcej kar, to ich pożytek dla budżetu jest ograniczony: decyzje blokują sądy. Często skutecznie.
UOKiK przegrał właśnie w sądzie. To jedna z wielu batalii o gigantyczne pieniądze

Autor: iStock

Wspomniana firma to Eurocash. Dzięki wyrokowi sądu może ona uniknąć grzywny w wysokości 76 mln zł. Może, bo wyrok nie jest jeszcze prawomocny.

Ponad miliard złotych w 2 lata

To jedna z wielu spraw wytoczonych UOKiK-owi przez przedsiębiorców, w których ta instytucja uderza niekiedy olbrzymimi karami. Tylko w ubiegłym roku – jak podał Business Insider przekroczyły one 612 mln zł. Rok wcześniej było to prawie 430 mln.  

W sumie w ciągu ostatnich 2 lat wartość wszystkich nałożonych kar przekroczyła aż miliard złotych.

Najwyższa jednorazowa kara w historii – przypomniał serwis – została nałożona na Gazprom. Ta rosyjska spółka miał wpłacić do polskiego budżetu ponad 29 mld zł! UOKiK przegrał jednak sprawę.

Zobacz też:

Gazprom wyszedł z tego starcia z tarczą

A jak jest skuteczność UOKiK, jeśli chodzi o wysokość wpłat do budżetu? 

Otóż w 2022 r. – podsumował Business Insider – wpłaty do budżetu państwa z tytułu nałożonych na firmy kar wyniosły ok. 118 mln zł. W 2023 roku było to prawie 193 mln zł. 

Tyle że często są to przelewy kar wystawionych wiele lat temu. Bo UOKiK ma też swoim koncie dużo procesów, w tym bolesne porażki. 

Tak było m.in. w przypadku Gazpromu i kary sięgającej 29 mld zł. Dodatkowo 234 mln zł mieli zapłacić partnerzy Rosjan z Europy Zachodniej. UOKiK przegrał w 2 instancjach w Polsce. Teraz rozważa – jak podał serwis – wniesienie kasacji do Sądu Najwyższego.

W tym roku UOKiK przegrał sprawę z Eurocashem. Ale to dopiero początek długiej batalii sądowej. Jej wynik jest niewiadomą. 

Dziękujemy, że jesteś z nami!

Zobacz też:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama