W ramach tego zadania wyremontowano odcinek drogi o długości 1 542,69 metrów, zamontowano łącznie 10 nowoczesnych wiat przystankowych, wiatę rowerową, 25 ławeczek, 28 koszy na śmieci, 33 stojaki rowerowe, 6 tablic Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Koszt zadania to 70 612 599,80 złotych. Zostało sfinansowane z w ramach działania 6.1: Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach, oś priorytetowa VI: Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 w wysokości 35 457 412,05 zł (trakcja, torowisko, deptak).
Przebudowę 1,5-kilometrowego odcinka drogi wraz z torowiskiem i ciągiem pieszym na ulicach Chrobrego (deptakiem) i Mieszka I (chodnikami), na odcinku od ul. Pocztowej do ul. Roosevelta, realizowało konsorcjum firm ZUE i FDO. Biorąc pod uwagę zakres inwestycji, a także jej umiejscowienie w przestrzeni miasta (lokalizacja w samym centrum), oczywiście nie obyło się bez utrudnień, zwłaszcza w zakresie organizacji ruchu i objazdów. Zwłaszcza kłopoty dało się odczuć w momencie gdy z ruchu wyłączone były główne arterie komunikacyjne jak chociażby skrzyżowanie ul. Chrobrego/Jagiełły/Wybickiego, skrzyżowanie ul. Mickiewicza/Mieszka I, czy skrzyżowanie ul. Roosevelta/Mieszka I/Kazimierza Wielkiego.
Miasto nie uniknęło także odkryć archeologicznych w tym miejscu. Liczne ślady historii odkryte zostały na remontowanej ul. Chrobrego, tuż przy dawnym „Arsenale”. Po wykopaliskach i odkryciach fragmentów ceramicznych z kultury pucharów lejkowatych, starej słodowni, szwedzkiej twierdzy obronnej, czy piwnicach poniemieckich kamienic, archeolodzy z pracowni SG2 odkryli tu także pozostałości murów miejskich z XIV wieku oraz otaczającą mury fosę. Okryto także ludzkie kości i zachowane prawie w całości szkielety. Znalezisko zgodnie z obowiązującymi przepisami musiało zostać zinwentaryzowane.
Inwestycja czasowo pokryła się także z panującą pandemią Covid-19, a na sam koniec wybuch konfliktu na Ukrainie spowodował częściowy odpływ pracowników zatrudnionych przy realizacji inwestycji.
Niemniej dziś możemy się cieszyć zupełnie nową jakością ulicy Chrobrego i Mieszka I. Mamy wzłuż naszego „traktu królewskiego” deptak na miarę XXI wieku. Koniec z nierównymi chodnikami, koniec ze starymi, wybitymi podbudowami torowiska, koniec z hałasem i uciążliwością dotychczasowej komunikacji tramwajowej w tej części miasta. Nowe nasadzenia drzew i nowa mała architektura już dziś zmieniają oblicze ulic Chrobrego i Mieszka I na długie lata. Do tego wszystkiego dochodzą stylizowane latarnie będące jednocześnie słupami trakcyjnymi i dedykowane torowisku oświetlenie ledowe, które ma ostrzegać pieszych przed nadjeżdżającym trawajem. To wszystko czyni deptak ul. Chrobrego wyjątkowym miejscem, które urzeka nie tylko po zmierzchu.
fot / Bartłomiej Nowosielski
Napisz komentarz
Komentarze