Tradycyjnie sprawdziła to ASM Sales Force Agency, a efekty znalazły się w jej czerwcowym Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy. Jego autor wziął produkty ze sklepów 13 sieci. Ceny wzrosły aż w 9 z nich.
Inflacja to wróg numer jeden
Średnia cena koszyka zakupowego w czerwcu 2023 wyniosła 297,38 zł. To wzrost o 2,28 zł, czyli 0,77 proc. w porównaniu do maja.
To pokazuje, że ceny w sklepach ciągle rosną, chociaż trochę wolniej. W czerwcu za zakupy płaciliśmy 18,1 proc. więcej niż rok wcześniej.
Ceny podstawowych zakupów spożywczych wzrosły rok do roku o ponad 50 zł. W ujęciu rocznym koszyk złożony z produktów najtańszych był droższy o 20 proc., natomiast zestaw najdroższych produktów wzrósł o 26 proc.
Za zakupy online trzeba było zapłacić o ponad 100 zł więcej niż w najtańszej sieci.
Inflacja to wróg publiczny numer jeden. Ona niszczy gospodarkę i oszczędności, a to, co „zjadła”, tego już nie odda – przypomina dr Sławomir Dudek, szef Instytutu Finansów Publicznych, cytowany przez Radio Zet.
🔴 Gorzowscy pływacy osiągają wielki sukces na Mistrzostwach Polski Juniorów Młodszych
Ranking najtańszych sklepów
Najmniej za zakupy zapłacimy w Auchan. Ta sieć od początku roku jest na pozycji lidera. W jej sklepach koszt koszyka zakupowego ASM wyniósł 241,28 zł.
Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 10,84 zł (Lidl) i 13,86 zł (Biedronka).
W czerwcu 2023 roku ponownie najdroższy był sklep internetowy e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 345,17 zł, czyli aż o 43 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.
Oficjalnie spada, przy kasach rośnie
– Mimo że w oficjalnych danych GUS inflacja spada, to w sklepach klienci nadal mają do czynienia z drożyzną. Te wzrosty są niestety widoczne przy sklepowych kasach i stąd wciąż wysokie wartości na paragonach. Naszym zdaniem w najbliższych tygodniach największe sieci będą prowadzić aktywną politykę cenową. Możliwe są różnego rodzaju wakacyjne promocje, które mają zwiększać sprzedaż i przyciągnąć do sklepów nowych klientów – uważa Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.
Dziękujemy, że jesteś z nami!
Napisz komentarz
Komentarze