Młodzieżowy Sejmik Województwa Lubuskiego zorganizował pod gorzowskim dworcem PKP konferencję prasową, na której młodzieżowi radni przedstawili list otwarty do marszałek województwa lubuskiego związku z sytuacją transportową w regionie. Chodzi głównie o północ województwa. Do zarzutów odnieśli się radni miejscy i województwa z Platformy Obywatelskiej.
Radni Młodzieżowego Sejmiku Województwa Lubuskiego alarmują, że nie mają czym dojechać do szkół.
Może zarząd województwa zajmie się młodzieżą, którą tak bardzo chce zatrzymać. Mówią, że interweniują w tej sprawie, a dalej nic się nie dzieje. Napisaliśmy list do Pani marszałek Elżbiety Anny Polak, aby coś z tym zrobiła, bo problem jest bardzo duży. Pociągi są odwoływane, składy są zdezelowane, są gigantyczne opóźnienia. Zebraliśmy podpisy wójtów, prezydentów i dyrektorów szkół do których chodzimy pod tym listem – mówi Piotr Kamiński, radny Sejmiku Młodzieżowego Województwa Lubuskiego.
🔴 Martin Vaculik zostaje w Gorzowie
“Pociągi nie jeżdżą wcale!”
Patryk Broszko, radny Rady Miasta Gorzowa Wlkp. z Polski 2050 także zabrał głos w tej sprawie.
Ten problem nie zrodził się teraz, on w głowach tych młodych ludzi powstał już blisko ponad rok temu. My także jako rada wielokrotnie apelowaliśmy do marszałek województwa w tej sprawie, chodziło o warunki podróżowania, teraz okazuje się, że pociągi w ogóle nie jeżdżą – grzmiał radny.
Na konferencji pojawili się także radni koalicji rządzącej w sejmiku województwa lubuskiego, którzy na miejscu odpierali zarzuty młodzieżowych radnych i miejskich rajców zaniepokojonych problemem.
“Monitorujemy sytuację”
Chciałam was zapewnić, że radni sejmiku województwa lubuskiego oraz zarząd bardzo intensywnie pracowali nad tym, żeby Polregio wprowadziło plan naprawczy. Złożyliśmy szereg interpelacji w tej sprawie. Presja ma sens. Są zmiany osobowe i mamy nadzieje, że będzie lepiej. 1/6 budżetu województwa, czyli 120 milionów złotych jest przeznaczana na obsługę pasażerską naszych mieszkańców. Mamy rekordową liczbę pasażerów, ponad 3 mln 200 tysięcy. Przyznaję, że nie może tak być, że nie macie czym dojechać, bo pociągi są masowo odwoływane i nie ma komunikacji zastępczej. Musicie jednak wiedzieć, że samorząd województwa nie organizuje osobiście tych przejazdów. To jest zadanie spółki Polregio, która odpowiada także za tabor i tam interweniujemy – mówiła radna województwa Anna Synowiec z klubu radnych Platformy Obywatelskiej.
Radni mówili o wynikach rozmów z zarządem spółki.
Pod koniec czerwca okazało się, że w remontach jest 13 pojazdów na 20, których używamy. 4 były w przeglądach. Za 9 odpowiada PKP. Zarząd województwa i sejmik działa w tej kwestii, odbyły się spotkania, nakładamy na Polregio milionowe kary – mówił wiceprzewodniczący lubuskiego sejmiku Mirosław Marcinkiewicz.
🔴 Napij się kawy ze znaną projektantką!
“Grajmy do jednej bramki”
Ws. przewozów regionalnych na sejmowej komisji infrastruktury interweniowała poseł PO Krystyna Sibińska, o czym na konferencji przypomniał radny miejski Radosław Wróblewski.
Stwierdzono nieprawidłowości, chodzi o brak zasobów spółki do przeprowadzenia przewozów oraz brak zapewnienia taboru zastępczego. To wynika z kontroli przeprowadzonej przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, stąd interwencje sejmowe, sejmiku i zarządu w tej sprawie – mówił radny.
Zapraszamy młodych do dialogu z radnymi sejmiku młodzieżowego, do udziału w komisjach i do wspólnych działań. Niech to będzie nasz wspólny głos, gramy do jednej bramki, chodzi o poprawę jakości przewozów regionalnych – dodała radna Synowiec.
Województwo Lubuskie jest właścicielem 23 pojazdów szynowych z czego 3, to elektryczne zespoły trakcyjne. Ze względu na to, że 70 proc. linii kolejowych w naszym województwie jest niezelektryfikowane, obsługa większości połączeń regionalnych, dla których organizatorem jest Województwo Lubuskie odbywa się pojazdami spalinowymi (20 sztuk). Zgodnie z umową o świadczenie usług publicznych, w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich zawartą pomiędzy Województwem Lubuskim (organizatorem) a Polregio SA (operatorem), Województwo udostępnia cały swój tabor operatorowi. Jednocześnie umowa określa, że za naprawy bieżące taboru, usuwanie usterek, przeprowadzanie przeglądów utrzymania P1, P2, P3 odpowiada Polregio S.A. Województwo Lubuskie zobowiązane jest do realizacji przeglądów utrzymania poziomu P4 oraz P5. Postępowania przetargowe na przeglądy P4 i P5 są przeprowadzane przez Województwo zgodnie z harmonogramem przygotowanym przez Polregio. Żadne postępowanie przetargowe nie było wydłużane i odbywa się zgodnie z przepisami prawa.
Na dzień 27 czerwca 2023 r. wyłączonych z użytku było 13 pojazdów udostępnionych przez Województwo Lubuskie. Z czego 2 wspomniane znajdują się na przeglądzie P4 a pozostałych 11 jest wyłączonych z powodu napraw bieżących i przeglądów, za które odpowiada przewoźnik. Przewoźnik zgodnie z umową o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich zobowiązany jest także do zapewnienia niezbędnej rezerwy taborowej, uzupełniającej pojazdy wyłączone z użytkowania.
Napisz komentarz
Komentarze