Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
sobota, 23 listopada 2024 20:09
Reklama

Linia kolejowa Gorzów – Międzychód – Poznań na liście rządowych planów.

W roku wyborczym do obietnic polityków należy podchodzić jak do żartów na Prima Aprilis, czyli z dystansem. Zwłaszcza jeżeli dotyczy to rozbudowy linii kolejowych biegnących do Gorzowa. Jednak tym razem może być inaczej. A jeżeli będzie inaczej i deklaracje zmienią się czyny, to wykluczenie komunikacyjne Gorzowa może być mniej dotkliwe. Poprawę odczują szczególnie młodzi ludzie studiujący w Poznaniu oraz osoby związane zawodowo ze stolicą Wielkopolski.
Linia kolejowa Gorzów – Międzychód – Poznań na liście rządowych planów.

Prezydent Gorzowa Jacek Wójcicki i wiceprezydent Iwona Olek w czwartkowe popołudnie przekazali ważną dla rozwoju komunikacyjnego miasta informację. Linia kolejowa Gorzów Wlkp. – Międzychód – Poznań, została ujęta w programie Uzupełnienia Lokalnej Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r., w ramach opracowanych Studium Planistyczno-Prognostycznych dla projektów pn. „Remont linii nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód” oraz „Rewitalizacja linii kolejowej nr 368 Międzychód – Szamotuły”, etap II.  

W języku konkretów oznacza to nowe, najszybsze połączenie Gorzowa z Poznaniem, budowę linii kolejowej do strefy przemysłowej, przebudowę przystanków kolejowych oraz odbudowę kładki przy moście kolejowym w Gorzowie. Ten znaczący projekt staje się możliwy do realizacji, dzięki zaangażowaniu wszystkich samorządów leżących wzdłuż tych linii, zarówno z województwa lubuskiego, jak i wielkopolskiego.

Według informacji, które dzisiaj dotarły do władz miasta projekt z listy rezerwowej został przesunięty do listy podstawowej i staje się możliwy do realizacji.  Warunkiem koniecznym jest teraz potwierdzenie przez Urząd Marszałkowski województwa lubuskiego, wcześniej już złożonej gotowości jego realizacji. Partnerem w programie Kolej Plus, współpracującym ze stroną rządową jest właśnie Urząd Marszałkowski. 

To wspaniała wiadomość dla samorządów, przez które przebiega linia 387 czyli dla mieszkańców Gorzowa, gmin Deszczno, Skwierzyna, Przytoczna i Międzychód. Dzięki temu zyskujemy nowe, szybsze połączenie z Poznaniem, Zbudowany zostanie nowy przystanek Gorzów - Zachód na wysokości Placu Słonecznego. Zostanie też odbudowana kładka kolejowa na moście żelaznym i co bardzo kluczowe – odbudowa, a w części budowa na nowo odcinka linii 1415, prowadzącej do gorzowskiej strefy ekonomicznej - powiedział prezydent Wójcicki.

Wójcicki podkreślił, że nowy odcinek to kluczowy element w funkcjonowaniu gorzowskiej strefy. Informacja, że projekt zyskuje finansowanie, wchodzi na listę projektów podstawowych ramach programu Kolei Plus jest uwieńczeniem wielu starań, po czym dodał: 

Jest jeszcze jeden warunek, Urząd Marszałkowski musi podtrzymać swoją deklarację zaangażowania w projekt. Ale w obliczu korzyści społecznych i gospodarczych dla wielu mieszkańców naszego województwa, jestem przekonany, że będzie to formalność.

Wartość projektu, to ponad 300 milionów złotych. Lubuscy samorządowcy muszą wziąć na siebie 15% kosztów, w połowie zainteresowane samorządy, w połowie samorząd wojewódzki. To przy tej ogromnej skali korzyści niewielka kwota, oceniają eksperci. 

W 2019-tym zostało podpisane porozumienie pomiędzy 19 samorządami z województwa lubuskiego i wielkopolskiego, bo województwo wielkopolskie realizuje komplementarny z naszym projekt. Oba projekty wzajemnie na siebie oddziałują. Są ważne społecznie i gospodarczo. Byłby to drugi projekt w województwie lubuskim, bo niedawno została podpisana umowa na realizację na południu województwa projektu Bieniów – Lubsko. 

Zobacz materiał wideo z konferencji prasowej

Dziękujemy że jesteście z nami


 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama