Nowo wybudowana droga, której ruch kołowy omija ścisłe centrum Gorzowa, jest przedłużeniem ul. Spichrzowej na odcinku od ul. Hejmanowskiej (dawniej Cichońskiego) do Teatralnej. Wcześniej ulica kończyła się przy Targowisku „Nad Wartą”, a droga skręcała w lewo. Nowo wybudowany odcinek biegnie prosto, przez obecny parking i dalej wzdłuż torów kolejowych, aż do ul. Teatralnej w okolice jej zbiegu z ul. Szpitalną. Po wybudowaniu tego odcinka, ul. Teatralną zmieni się w ulicę bez przejazdu – tzw. ulicę ślepą.
Powstała droga o długości 405 metrów i szerokości 6 metrów. Jest ona alternatywą dla drogi wojewódzkiej nr 132 i połączyła główne arterie miejskie ul. Chrobrego oraz drogę krajową nr 22. Projekt zakładał budowę drogi wraz z chodnikami, oświetleniem i kanalizacją deszczową. W ramach swojego zakresu prac PWiK wykonało przebudowę kanalizacji wodociągowej. Ponadto powstało około 70 miejsc parkingowych w tym 5 dla osób niepełnosprawnych.
W czerwcu ubiegłego roku, urzędnicy zaplanowali na to zadanie 4,7 mln zł, w tym ze strony Miasta Gorzów Wlkp. 4.610.329,23zł, a z Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji 91.873,79zł. Pierwotnie projekt miał być realizowany wyłącznie ze środków własnych, jednak okazało się, że zadanie otrzymało rządowe dofinansowanie z rezerwy subwencji Ministra Infrastruktury w wysokości prawie 2,7 mln zł. Tym samym zaangażowanie finansowe Miasta mogło zostać zmniejszone i wyniosło 2.276.000,00 zł.
Do przetargu stanęły 4 firmy. Ostatecznie po analizie ofert, które wpłynęły do miasta zdecydowano o wyborze najtańszego rozwiązania (jedynego mieszczącego się w wyznaczonej sumie). Tą ofertę złożyła firma MALDROBUD z Myśliborza, z kwotą 4.423.365,02 zł.
Wykonawca robót był między innymi zobligowany do: wykonania rozbiórek istniejących elementów zagospodarowania, wycinki drzew i krzewów, wykonania przebudowy istniejącej infrastruktury technicznej, wykonania kanalizacji deszczowej i oświetlenia, zdjęcia warstwy ziemi urodzajnej, wykonania elementów stałej organizacji ruchu wraz z sygnalizacją świetlną.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
15 lat temu… W Magazynie Informacyjnym „Fokus” tym razem o: przygotowaniach do nowego roku szkolnego; zmianach w Miejskim Ośrodku Sztuki; WSB i programie Erasmus; Reggae nad Wartą.
Mimo, że w końcu będziemy mogli się cieszyć nową trasą na mapie Gorzowa, to czas oczekiwania oraz mocno przekładane końcowe terminy pozostawią niesmak w odczuciu kierowców. Planowo droga miała zostać oddana do użytku 23 grudnia 2021 roku, wykonawca miał pół roku na wykonanie wszelkich prac. Czas oczekiwania mocno się wydłużył.
Budowa ruszyła pod koniec lipca 2021 roku. Do połowy grudnia wykonano planowane rozbiórki kolidujących z inwestycją konstrukcji oraz wycinkę drzew. Zakończona została budowa kanalizacji deszczowej. Wykonano wymianę gruntu i podbudowę z gruntu stabilizowanego cementu na przygotowanej konstrukcji drogi na odcinku ok 100 m. Pojawiły się krawężniki, kręgi betonowe, chodniki oraz miejsca parkingowe. Jednak przy stacji kolejowej Gorzów Wielkopolski Wschodni nadal prowadzone były ciężkie prace ziemne. Nawierzchnia w żadnym miejscu nie była przygotowana pod asfalt.
Po upłynięciu pierwszego terminu firma Maldrobud wystąpiła o zmianę terminu zakończenia inwestycji. Wśród powodów znalazła się między innymi konieczność uporządkowania infrastruktury podziemnej. Jak się okazało w trakcie prac, stan faktyczny odbiega od tego co znajdowało się w dokumentacji. To w sposób obiektywny zwiększył zakres prac i wydłużył czas potrzebny do zakończenia robót.
Początkowo mówiono o wydłużeniu czasu do końca stycznia, następnie do marca. Mijały miesiące a końca budowy nie było widać. Dopiero w maju pojawiła się nadzieja, że niedługo będziemy mogli pojechać „nową” Spichrzową, gdy z urzędu miasta wypływały informacje o końcowych pracach.
Niestety, prace wykończeniowe (jak się wtedy wydawało), końca sięgnęły dopiero teraz. Wiesław Ciepiela – rzecznik gorzowskiego magistratu, w wywiadzie dla Radio Gorzów opowiedział o obecnej sytuacji:
„Prace przy budowie nowego odcinka ul. Spichrzowej zostały wykonane. Czekamy teraz na formalne zgłoszenie wykonawcy w tej sprawie. Aby można ją było w pełni udostępnić mieszkańcom potrzebne są zgody odpowiednich instytucji nadzorujących, to one są w tej chwili uzyskiwane. W tym tygodniu powinniśmy mieć informacje, kiedy droga zostanie udostępniona.”
Napisz komentarz
Komentarze