Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
sobota, 23 listopada 2024 18:13
Reklama

Powstaje rządowy portal mieszkaniowy. Ma się różnić od komercyjnych

W z założeniu ma ukrócić manipulowanie cenami metra kwadratowego i pomóc w zakupie mieszkania. Pomysł nie jest jednak nowy.
Powstaje rządowy portal mieszkaniowy. Ma się różnić od komercyjnych

Autor: Canva

Stworzenie takiego portalu zapowiadał już rząd PiS. Następcy – obecna koalicja rządząca – chcą go kontynuować. 

Ceny transakcyjne, a nie ofertowe

Dziś osoby zainteresowane zakupem mieszkań w Polsce nie mają dostępu do wiarygodnych i aktualnych danych o cenach transakcyjnych mieszkań. Portale ogłoszeniowe podają najczęściej ceny ofertowe, które mogą odbiegać od wartości rynkowych i być podatne na manipulacje – wyjaśnia na stronie rządowej gov.pl Krzysztof Paszyk, minister rozwoju i technologii. 

A jego zastępca Jacek Tomczak dodaje: – Żeby ułatwić decyzje zakupowe w oparciu o wiarygodne dane, niezbędne jest zbudowanie portalu o zasięgu ogólnokrajowym, aktualizowanego na bieżąco i z uwzględnieniem przeprowadzanych transakcji – zarówno z rynku pierwotnego, jak i wtórnego.  

Według parametrów wybranych przez użytkowników

Portal ma się nazywać DOM (Dane o Obrocie Mieszkaniami). Jego użytkownicy będą mieli dostęp do informacji o cenach transakcyjnych mieszkań i domów jednorodzinnych na rynku pierwotnym i wtórnym. Będą one generowane w oparciu o parametry wybrane przez użytkownika, czyli: 

  • lokalizacja, 
  • okres, 
  • typ rynku, 
  • rodzaj nieruchomości, 
  • liczba pokoi, 
  • powierzchnia użytkowa, 
  • wybrana kondygnacji. 

Portal ma dostarczyć informacji niezbędnych do prowadzenia polityki mieszkaniowej państwa oraz parametryzacji instrumentów wsparcia mieszkalnictwa  podkreśla Jacek Tomczak.

Kiedy start portalu DOM?

Portal ruszy 20 miesięcy od ogłoszenia ustawy. Na razie projekt jest na etapie konsultacji publicznych, opiniowania i uzgodnień międzyresortowych. 

Szczegóły na stronie Rządowego Centrum Legislacji.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama