Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
środa, 25 września 2024 14:22
Reklama

Dwa nowe szynobusy wjadą na gorzowskie tory

Dwa nowoczesne, hybrydowe, klimatyzowane pojazdy mają już od nowego roku wkroczyć głównie na linię 203 Gorzów Wlkp. – Kostrzyn – Krzyż i poprawić sytuację na kolei. Samorząd niezależnie od kłopotów przewoźnika uzupełnia tabor. Poszły na to środki z budżetu województwa i środków unijnych. W planach jest też zakup pojazdów używanych. Wszystko po to, by odwoływanych pociągów było coraz mniej.
  • Źródło: Katarzyna Kozińska / LCI
Dwa nowe szynobusy wjadą na gorzowskie tory

Autor: Marta Czernicka

Aby zakup mógł dojść do skutku do końca tego roku, trzeba było poszukać środków w budżecie województwa i dołożyć tych z poprzedniej perspektywy finansowej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. 30 listopada w Biurze Zamiejscowym UMWL w Gorzowie Wlkp. podpisano decyzję o dofinansowaniu z RPOzakupu taboru kolejowego. 

- Te szynobusy chcielibyśmy wykorzystać na północy województwa lubuskiego. Do tej pory mieliśmy sporo problemów z wykonaniem programu naprawczego przez przewoźnika. Spółka Polregio nie radziła sobie z realizacją zapisów umowy. Uzupełniamy tabor, pomagamy, jak tylko możemy – zapewnił Marcin Jabłoński, marszałek województwa lubuskiego.

🔴 Gorzów. Problemy z pociągami

Bez elektryfikacji nie ma rozwoju

Marszałek zwrócił także uwagę na ważny fakt, który utrudnia zakup nowych pojazdów. 

– Nadal około 70% linii kolejowych w regionie jest nie zelektryfikowanych. Unia Europejska z kolei nakazuje kupowanie jedynie pojazdów zeroemisyjnych. Dlatego jedną z kluczowych kwestii, żeby poprawić stan połączeń teraz i w przyszłości jest elektryfikacja naszych linii. Przygotowaliśmy apel ws. konieczności przeprowadzenia tego procesu. Podpisali go wszyscy samorządowcy oprócz starosty powiatu gorzowskiego, która wcześnie przypisywała wszystkie winy za powstałe problemy samorządowi województwa. Apel skierujemy do władz centralnych. Będziemy robić wszystko, żeby poprawić jakość realizowanych usług przewozowych. Wiemy także o masowych zwolnieniach lekarskich wykorzystywanych przez pracowników spółki, to tez powoduje odwoływanie kolejnych pociągów. To nie są wszystko rzeczy, na które mamy bezpośredni wpływ. Dlatego podejmujemy te działania, jak zakup nowych pojazdów, które są od spółki niezależne – podkreślił marszałek.

Jeden pojazd jest dwuczłonowy, drugi trójczłonowy. – Obydwa nowoczesne, klimatyzowane. Są to pojazdy hybrydowe, jeśli będą jeździły po torach zelektryfikowanych, mogą osiągać prędkość do 160 km na godzinę. Na silniku spalinowym osiągają prędkość do 120 km na godzinę. Będzie tam sieć wifi, udogodnienia dla matek z dziećmi, możliwość transportu rowerów, toalety dla niepełnosprawnych. Już nie patrząc na to, za co odpowiada spółka, a za co samorząd, najważniejsze jest, by poprawić sytuację na kolei. Tym zakupem to właśnie robimy – zapewnił członek zarządu województwa lubuskiego Grzegorz Potęga. 

🔴 Strażacy OSP Ściechów ostrzegają mieszkańców przed Wilkami

Kiedy pojazdy wkroczą na lubuskie tory? 

– Obecnie jesteśmy na etapie rozstrzygnięcia postępowania, wpłynęła jedna oferta na kwotę ponad 73 mln zł. Aby zarząd województwa mógł przyjąć tę ofertę niezbędne było przyjęcie inżynierii finansowej polegającej na wykorzystaniu środków z budżetu województwa oraz z Regionalnego Programu Operacyjnego. Dzisiaj podpisujemy umowę dotyczącą decyzji o dofinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego zakupu taboru kolejowego. Umowa zakłada, że dostawa nastąpi do końca bieżącego roku. Pojazdy na linii 203 Gorzów- Kostrzyn-Krzyż wejdą do eksploatacji w przyszłym roku – odpowiadał na konferencji prasowej w Gorzowie Wlkp. Sławomir Kotylak, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji UMWL.

Samorząd planował zakup trzeciego szynobusu. Strona rządowa nie przyjęła wniosku województwa w programie Polski Ład. Wniosek na 30 mln zł został odrzucony. Nowa perspektywa finansowa zakłada dofinansowanie na zakup szynobusów, ale zeroemisyjnych. Na linię 203 takie pojazdy zatem nie będą mogły trafić. – Liczymy, że uda się nam pozyskać diesle lub hybrydy z rynku wtórnego, żebyśmy uzupełnili tabor spółki Polregio – dodaje S.Kotylak.

Dziękujemy, że jesteś z nami!

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama
Reklama