Trwa maturalny maraton. Maturzyści mają już za sobą egzamin pisemny z języka polskiego i język obcy. Dziś (8 maja) „walczą” z matematyką.
Do tegorocznej matury przystąpiło 272 400 absolwentów liceów, techników i szkół branżowych. Wyniki egzaminów, które zdają, zaprocentują m.in. dostaniem się na najlepsze uczelnie.
Okazuje się jednak – jak pokazało badanie platformy VULCAN z początku tego roku – że aż 12 proc. badanych maturzystów w ogóle nie zamierza studiować. Natomiast 26 proc. nie wiedziało, jakie studia wybierze.
🔴 Festiwal Roślin w Gorzowie Wielkopolskim
Dlaczego tak się dzieje?
Bo ani zdana matura, ani ukończone studia nie gwarantują dziś sukcesu w życiu – uważają tegoroczni maturzyści. O wartości pracownika decydują efektywność, umiejętności i kompetencje.
Młodzież chętnie korzysta z alternatywnych ścieżek edukacji, jak specjalistyczne szkolenia i staże, ale także podejmuje się różnych prac, niekoniecznie związanych z zainteresowaniami. Rośnie także popularność gap year, czyli świadoma przerwa w formalnej edukacji na rzecz zdobycia doświadczeń życiowych. Pracodawcy to doceniają – podkreślają analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego PIE, cytowani przez Tygodnik Gospodarczy PIE.
🔴Nowe inwestycje dla rowerzystów w Gorzowie
Wyzwanie dla szkół wyższych
Wpływ na decyzję tych młodych ludzi ma także trwająca rewolucja technologiczna. Jej tempo pokazuje, że „nie ma szans zdobyć odpowiedniego wykształcenia w toku tradycyjnie rozumianych studiów” – czytamy.
Z badań PIE, przeprowadzonych wśród pracodawców w 2022 r., wynika, że w przyszłości najbardziej poszukiwane na rynku pracy będą umiejętności działania w sytuacji niepewności oraz współpracy z innymi. Trzecie miejsce zajmuje kreatywność rozumiana jako łatwość znajdowania nieoczywistych rozwiązań. Szkoły wyższe czeka spore wyzwanie: zaproponować przedmioty, który przyciągną młodzież i zagwarantują nabycie potrzebnych na rynku pracy umiejętności – podkreślają analitycy.
Dziękujemy, że jesteś z nami!
Gościem programu #autorozmowni był Kamil Siałkowski – znany dziennikarz obecnie szef contentu kreatywnego strony głównej Gazeta.pl.
Napisz komentarz
Komentarze