Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 20 września 2024 05:00
Reklama

Co 10 maturzysta nie chce studiować. Tradycyjne uczelnie to nie to, czego szuka

Na razie maturzyści zmagają się z maturą. Za chwilę będą musieli zdecydować, co dalej. Co dziesiąty już wie, że nie chce studiować. Dlaczego?
Co 10 maturzysta nie chce studiować. Tradycyjne uczelnie to nie to, czego szuka

Autor: iStock

Trwa maturalny maraton. Maturzyści mają już za sobą egzamin pisemny z języka polskiego i język obcy. Dziś (8 maja) „walczą” z matematyką. 

Do tegorocznej matury przystąpiło 272 400 absolwentów liceów, techników i szkół branżowych. Wyniki egzaminów, które zdają, zaprocentują m.in. dostaniem się na najlepsze uczelnie. 

Okazuje się jednak – jak pokazało badanie platformy VULCAN z początku tego roku – że aż 12 proc. badanych maturzystów w ogóle nie zamierza studiować. Natomiast 26 proc. nie wiedziało, jakie studia wybierze.

🔴 Festiwal Roślin w Gorzowie Wielkopolskim

Dlaczego tak się dzieje?

Bo ani zdana matura, ani ukończone studia nie gwarantują dziś sukcesu w życiu – uważają tegoroczni maturzyści. O wartości pracownika decydują efektywność, umiejętności i kompetencje.

 Młodzież chętnie korzysta z alternatywnych ścieżek edukacji, jak specjalistyczne szkolenia i staże, ale także podejmuje się różnych prac, niekoniecznie związanych z zainteresowaniami. Rośnie także popularność gap year, czyli świadoma przerwa w formalnej edukacji na rzecz zdobycia doświadczeń życiowych. Pracodawcy to doceniają podkreślają analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego PIE, cytowani przez Tygodnik Gospodarczy PIE

🔴Nowe inwestycje dla rowerzystów w Gorzowie

Wyzwanie dla szkół wyższych

Wpływ na decyzję tych młodych ludzi ma także trwająca rewolucja technologiczna. Jej tempo pokazuje, że „nie ma szans zdobyć odpowiedniego wykształcenia w toku tradycyjnie rozumianych studiów” – czytamy.

Z badań PIE, przeprowadzonych wśród pracodawców w 2022 r., wynika, że w przyszłości najbardziej poszukiwane na rynku pracy będą umiejętności działania w sytuacji niepewności oraz współpracy z innymi. Trzecie miejsce zajmuje kreatywność rozumiana jako łatwość znajdowania nieoczywistych rozwiązań. Szkoły wyższe czeka spore wyzwanie: zaproponować przedmioty, który przyciągną młodzież i zagwarantują nabycie potrzebnych na rynku pracy umiejętności  podkreślają analitycy.

Dziękujemy, że jesteś z nami!

Gościem programu #autorozmowni był Kamil Siałkowski – znany dziennikarz obecnie szef contentu kreatywnego strony głównej Gazeta.pl.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama