Wstępna koncepcja mówi o dwóch trasach dla tramwajów dwusystemowych, które miałyby docierać do Strzelec Krajeńskich oraz Skwierzyny. Miasto chce budować nowe centrum przesiadkowe przy dworcu kolejowym, co ma pozwolić na lepszą integrację komunikacji miejskiej z koleją, a także umożliwić powrót ruchu tramwajowego na ulicę Dworcową.
Tramwaj dwusystemowy jest jednym z celów w budowaniu sprawnej komunikacji w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Gorzowa, w skład którego wchodzi również 10 innych gmin. Ta budująca się aglomeracja będzie potrzebowała dobrego skomunikowania, tramwaj dwusystemowy mógłby być ważnym elementem tej komunikacyjnej infrastruktury. Jest on wpisany w konsultowany właśnie, Plan Mobilności – tłumaczy Wiesław Ciepiela.
🔴 Miasto ma pieniądze na nowe tramwaje!
Tramwajem do Strzelec Krajeńskich
Pierwsza z nich w osi wschód — zachód, o długości 49 kilometrów, gdzie tramwaje miałyby kursować od nowego przystanku kolejowego Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna, na zrewitalizowanym odcinku linii kolejowej 415, poprzez Gorzów Wielkopolski Wieprzyce, gdzie wagony miałyby wjeżdżać na sieć tramwajową przy pętli na Wieprzycach i korzystać z miejskiej infrastruktury na odcinku do dworca kolejowego lub aż do Ronda Santockiego, a tam tramwaje miałyby ponownie wjeżdżać na linię kolejową 203. Pojazdy miałyby docierać tą linią do obecnego przystanku Strzelce Krajeńskie Wschód, gdzie miałyby zjeżdżać na zrewitalizowaną linię 426, prowadzącą do samych Strzelec Krajeńskich (przystanek S. Krajeńskie Wschód leży w miejscowości Zwierzyn, skąd do właściwych Strzelec Krajeńskich jest jeszcze prawie 7 kilometrów). W Strzelcach autorzy opracowania proponują 4 nowe przystanki, zlokalizowane odpowiednio przy ulicach Nowej, Ogrodowej, Gorzowskiej oraz Wyzwolenia. W konsultowanym obecnie dokumencie zapisano też, że warte rozważenia jest wydłużenie trasy tramwaju na początkowym odcinku, tak aby tramwaje zaczynały i kończyły swój bieg nie na przystanku Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna, lecz w miejscowości Lubiszyn, co pozwoliłoby połączyć transportem szynowym także Wysoką i Baczynę.
🔴 Kierowcy potrafią się tam pomylić. Radna zwróciła się z tą sprawą do miasta
Druga trasa dla tramwajów dwusystemowych to oś północ — południe z wykorzystaniem sieci tramwajowej, a w dalszej części także linii kolejowej 367. Tramwaje miałyby w tym przypadku kursować z pętli Piaski, przez dworzec PKP oraz Deszczno do Skwierzyny. Oczywiście autorzy koncepcji zawartej w strategicznych dokumentach wyraźnie podkreślają, że realizacja projektu dwusystemowego tramwaju skutkowałaby zakupem taboru hybrydowego, mogącego kursować zarówno na sieci tramwajowej, jak i kolejowej, ale przede wszystkim zmian prawnych, bowiem obecnie w Polsce nie ma możliwości kursowania tramwajów na sieci PKP PLK.
Dzisiaj jest za wcześnie, aby wytyczać już linie tramwaju, czekamy też na zmianę prawodawstwa i wierzymy, że ona nastąpi, ale na pewno będziemy chcieli, by w przyszłości, w pierwszej kolejności, tramwaj dwusystemowy mógł łączyć Gorzów z gminami zintegrowanymi w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Gorzowa – przekazał rzecznik
Dziękujemy, że jesteś z nami!
W kolejnym odcinku programu #autorozmowni poruszyliśmy drapieżny temat. Ostre szpony, zawrotna prędkość i rozpiętość skrzydeł do dwóch i pół metra. Takie są właśnie orły, kanie, jastrzębie, sokoły i rybołowy! Mieszkając w województwie lubuskim mamy wielkie szczęście, ponieważ współdzielimy teren z tymi majestatycznymi drapieżnikami. Naszym gościem był Michał Bielewicz – przyrodnik, leśnik i pasjonat fotografowania natury.
Napisz komentarz
Komentarze