W jakich sprawach pomaga adwokat?
Pomoc prawnika w sprawach bankowych jest nieodzowna zawsze w sytuacji, gdy nie można wypracować porozumienia z instytucją. Spory między bankiem a klientami najczęściej dotyczą:
- umów kredytowych,
- nieautoryzowanych transakcji płatniczych,
- nienależytego wykonania czynności bankowych.
W każdy przypadku klienci mogą dochodzić swoich praw, jednak przeszkodą jest nieznajomość przepisów. Adwokat może pomóc już na etapie negocjacji, jak ma to miejsce przy nieautoryzowanych transakcjach płatniczych. Pracownicy banku bardzo często zrzucają odpowiedzialność na klientów, którzy nie wiedzą, jakich argumentów użyć, aby ich zgłoszenie zostało przyjęte. Popularne w ostatnich latach sprawy frankowe również wymagają interwencji specjalisty, ponieważ powszechną praktyką banków jest proponowanie klientom ugód, które nie zawsze są dla nich korzystne.
Adwokat w sprawach frankowych
Klienci banków, którzy przed laty zaciągnęli kredyt we frankach szwajcarskich, coraz częściej dochodzą swoich praw przed sądem. Sprawy frankowe są trudne już z uwagi na swoją naturę. Podstawą jakichkolwiek roszczeń jest dokładna analiza umowy, którą musi przeprowadzić specjalista. Klienci domagają się unieważnienia umowy kredytowej z uwagi na tak zwane klauzule abuzywne, jednak w pierwszej kolejności należy ocenić, czy takowe rzeczywiście występują. Dużym problemem jest również wyciąganie ręki przez bank w postaci proponowania klientowi ugody. Przed jej podpisaniem warto skonsultować się z prawnikiem, ponieważ nie zawsze jest ona korzystna, natomiast na ogół zamyka drogę do późniejszej batalii sądowej.
Pomoc w przypadku nieautoryzowanych transakcji płatniczych
Nieautoryzowane transakcje płatnicze to te, na które właściciel konta nie wyraził zgody. Najczęściej mają one miejsce w wyniku przejęcia haseł dostępu albo kradzieży karty płatniczej. Obowiązkiem poszkodowanego jest dokonanie natychmiastowego zgłoszenia w banku tak, aby można było zablokować środki dostępne na koncie. Niemniej jednak to nie wszystko - stracone pieniądze w wielu przypadkach można odzyskać. Niestety, praktyką banków jest obarczanie winą klienta. Nie musi tak być, jeśli zna on tok postępowania i przywołuje odpowiednie argumenty. Dlatego w rozmowie z pracownikiem banku przydaje się pomoc wykwalifikowanego specjalisty. Prawnik Warszawa pomaga w dokonaniu zgłoszenia, a także przygotowaniu odpowiednich pism, jeśli jest to konieczne. Warto mieć na uwadze, że złodzieje działają w coraz bardziej wyrafinowany sposób, dlatego nawet wysoki poziom świadomości zagrożenia może okazać się niewystarczający.
Kiedy zgłosić się do prawnika?
Z usług bankowych korzysta dziś niemal każdy. Trzeba jednak pamiętać, że są to instytucje komercyjne, których głównym celem jest generowanie dochodu. Stosowane procedury i zapisy nie zawsze są w pełni zrozumiałe dla klientów. Warto skontaktować się z prawnikiem:
- przed podpisaniem umowy kredytowej,
- celem analizy umowy już zawartego kredytu,
- w przypadku nieautoryzowanej transakcji płatniczej,
- przy zmianie warunków jakiejkolwiek umowy.
Sprawy bankowe toczą się o pieniądze, które bardzo łatwo stracić w wyniku podpisania dokumentu, który nie przemawia na korzyść klienta. Prawnik może pomóc w analizie umowy, negocjacjach z bankiem, a w ostateczności także na sali sądowej, jeśli nie uda się rozwiązać sporu wcześniej. Jego wsparcie może być nieodzowne nawet przy - wydawało by się - prostych czynnościach, takich jak zawieranie umowy kredytowej. Nieznajomość języka prawniczo-finansowego stosowanego w pismach bankowych nie przemawia na korzyść klientów, dlatego zawsze warto skonsultować swoje wątpliwości z doświadczonym adwokatem.