Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
wtorek, 26 listopada 2024 12:57
Reklama

Samorząd województwa gotowy do budowy linii 363

Wracamy do tematu budowy linii Skwierzyna - Międzychód. Niedawno prezydent Gorzowa poinformował, że projekt wskoczył na listę podstawową w ramach programu Kolej Plus. Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego potwierdza gotowość realizacji projektu.

W roku wyborczym do obietnic polityków należy podchodzić jak do żartów na Prima Aprilis, czyli z dystansem. Zwłaszcza jeżeli dotyczy to rozbudowy linii kolejowych biegnących do Gorzowa. Jednak tym razem może być inaczej. A jeżeli będzie inaczej i deklaracje zmienią się czyny, to wykluczenie komunikacyjne Gorzowa może być mniej dotkliwe. Poprawę odczują szczególnie młodzi ludzie studiujący w Poznaniu oraz osoby związane zawodowo ze stolicą Wielkopolski.

Prezydent Gorzowa Jacek Wójcicki i wiceprezydent Iwona Olek, 6 kwietnia przekazali ważną dla rozwoju komunikacyjnego miasta informację. Linia kolejowa Gorzów Wlkp. – Międzychód – Poznań, została ujęta w programie Uzupełnienia Lokalnej Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r., w ramach opracowanych Studium Planistyczno-Prognostycznych dla projektów pn. „Remont linii nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód” oraz „Rewitalizacja linii kolejowej nr 368 Międzychód – Szamotuły”, etap II.  

W języku konkretów oznacza to nowe, najszybsze połączenie Gorzowa z Poznaniem, budowę linii kolejowej do strefy przemysłowej, przebudowę przystanków kolejowych oraz odbudowę kładki przy moście kolejowym w Gorzowie. Ten znaczący projekt staje się możliwy do realizacji, dzięki zaangażowaniu wszystkich samorządów leżących wzdłuż tych linii, zarówno z województwa lubuskiego, jak i wielkopolskiego.

Według informacji, które dotarły do władz miasta projekt z listy rezerwowej został przesunięty do listy podstawowej i staje się możliwy do realizacji.  Warunkiem koniecznym jest teraz potwierdzenie przez Urząd Marszałkowski województwa lubuskiego, wcześniej już złożonej gotowości jego realizacji. Partnerem w programie Kolej Plus, współpracującym ze stroną rządową jest właśnie Urząd Marszałkowski. 

To wspaniała wiadomość dla samorządów, przez które przebiega linia 387 czyli dla mieszkańców Gorzowa, gmin Deszczno, Skwierzyna, Przytoczna i Międzychód. Dzięki temu zyskujemy nowe, szybsze połączenie z Poznaniem, Zbudowany zostanie nowy przystanek Gorzów - Zachód na wysokości Placu Słonecznego. Zostanie też odbudowana kładka kolejowa na moście żelaznym i co bardzo kluczowe – odbudowa, a w części budowa na nowo odcinka linii 1415, prowadzącej do gorzowskiej strefy ekonomicznej - powiedział prezydent Wójcicki.

Wójcicki podkreślił, że nowy odcinek to kluczowy element w funkcjonowaniu gorzowskiej strefy. Informacja, że projekt zyskuje finansowanie, wchodzi na listę projektów podstawowych ramach programu Kolei Plus jest uwieńczeniem wielu starań, po czym dodał: 

Jest jeszcze jeden warunek, Urząd Marszałkowski musi podtrzymać swoją deklarację zaangażowania w projekt. Ale w obliczu korzyści społecznych i gospodarczych dla wielu mieszkańców naszego województwa, jestem przekonany, że będzie to formalność.

W odpowiedzi na słowa prezydenta Gorzowa Jacka Wójcickiego, głos zabrał Marcin Jabłoński, członek zarządu województwa lubuskiego:

Dostaliśmy informacje z Ministerstwa Infrastruktury, że ten projekt, który od jakiegoś czasu jest na liście rezerwowej, może znaleźć się na liście głównej. Resort zwrócił się do samorządu województwa, czy region potwierdza wolę realizacji tego projektu, co oznacza że odpowie za wniesienie do niego 15% wkładu własnego. Decyzja jeszcze nie zapadła, choć liczymy że tak będzie. Zarząd województwa podjął decyzję o przyjęciu tego projektu do realizacji. Skierowaliśmy odpowiedź do resortu, że jesteśmy gotowi do podpisania umowy. Cieszymy się, że mamy partnerów w postaci samorządów z województwa lubuskiego i wielkopolskiego, przede wszystkim miasto Gorzów Wlkp. , bo to największy udział – mówił w Telewizji Gorzów Marcin Jabłoński. 

Zobacz całą wypowiedź Marcina Jabłońskiego dla Telewizji Gorzów.

Wartość projektu, to ponad 300 milionów złotych. Lubuscy samorządowcy muszą wziąć na siebie 15% kosztów, w połowie zainteresowane samorządy, w połowie samorząd wojewódzki. To przy tej ogromnej skali korzyści niewielka kwota, oceniają eksperci. 

W 2019-tym zostało podpisane porozumienie pomiędzy 19 samorządami z województwa lubuskiego i wielkopolskiego, bo województwo wielkopolskie realizuje komplementarny z naszym projekt. Oba projekty wzajemnie na siebie oddziałują. Są ważne społecznie i gospodarczo. Byłby to drugi projekt w województwie lubuskim, bo niedawno została podpisana umowa na realizację na południu województwa projektu Bieniów – Lubsko. 

Dziękujemy, że jesteś z nami!


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama